Skip to main content
Katie Anderson

Learning to lead. Leading to learn – książka inna niż wszystkie

Drodzy Lean liderzy!

Znacie takie osoby jak Katie Anderson czy też Isao Yoshino? Nie? A znacie książkę Learning to lead. Leading to learn? Czas nadrobić pewne zaległości.

Sam zainteresowany historią Toyoty, a przede wszystkim ludźmi Toyoty, trafiłem na historię Isao Yoshino. Przewijając, wyświetlające się posty w mediach społecznościowych, gdzieś rzuciło mi się w oczy jego nazwisko. Po nitce do kłębka natrafiłem na pierwszą książkę napisaną i wydaną przez Katie Anderson jeszcze w zeszłym roku, w czasie pandemii, Learning to lead. Leading to learn.

Lekturę zacząłem kilka miesięcy temu. Jest to zarówno historia Isao Yoshino, jak i podręcznik kultury Toyoty – jej wartości, ludzi, sposobu myślenia oraz zarządzania.
Zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Pozycja ta jest inna od wszystkich tych, które miałem okazję czytać i które traktowały o historii japońskiej marki samochodowej. Znajdziecie w niej nie tylko życiorys Isao Yoshino, ale również kawał historii Toyoty od kuchni.

Być może wstyd przyznać, ale to w tej książce „odkryłem” Johna Shooka – kolejną ze znanych osobistości Toyoty (tak na marginesie – wstęp do książki napisał właśnie John Shook). Jak się bowiem okazało Yoshino szkolił Shooka jeszcze przed uruchomieniem pierwszej fabryki joint venture w Stanach Zjednoczonych w latach osiemdziesiątych. Shook przyleciał do Japonii po naukę, którą dawał właśnie Yoshino. To on przygotował cały program szkoleniowy, którego podstawę stanowiło wykorzystanie A3 w codziennym zarządzaniu.
To, co mi najbardziej utkwiło w pamięci (prócz powyższej ciekawostki), to kilka rzeczy, o których poniżej.

Zarządzanie a tkanina

Wiecie, jak porównać zarządzanie do… tkaniny? Isao to robi odnosząc się do źródeł historii Toyoty – Toyota Motor Corporation założona w 1920 r. jako Toyoda Automatic Loom Works Ltd. – była firmą zajmującą się tkaninami. Dzięki temu Yoshino oddaje hołd japońskiemu koncernowi. Otóż tkanina zbudowana jest z osnowy oraz wątku. Osnowa to metafora wiedzy, wątek zaś – odniesienie do naszych doświadczeń, które zdobywamy wraz z biegiem lat.
To Isao Yooshino stał za jednym z pierwszych programów hoshin kanri, czyli The Kanri-Noryoku Program – właśnie o tym przeczytacie w książce.

„Nawet w Toyocie spotkacie złych liderów!”

„Even Toyota has some bad leaders” – Tak! Tak! – to są właśnie słowa Yoshino. Nawet w Toyocie zdarzają się źli liderzy. Wyobrażacie to sobie? Czytałem i oczom nie wierzyłem. Nie wszyscy wyznają zasadę People-Centered Leader. Kwestia pokory, cierpliwości oraz poświęcania uwagi wobec innych – to nie zawsze wartości, które cechują osobę pracującą w Toyocie. Pamiętajcie, że wyjątek potwierdza regułę.
W książce odnajdziecie również w jaki sposób Taichi Ohno uczył swoich menadżerów rozwiązywania problemów. Sam, znając rozwiązanie, nakazywał swoim liderom stać w gemba dotąd, dopóki nie zidentyfikują natury problemu.
Katie Anderson

Porażki uczą

Spora część pozycji jest przeznaczona biznesowi Toyoty powierzonemu Yoshino do zarządzania, czyli Toyota Marine Sport. Przez prawie dekadę Toyota próbowała zdobyć amerykański rynek motorówek wodnych, w którym Yoshino, będąc w Stanach Zjednoczonych, widział ogromny potencjał. Namówił zatem władze firmy do zainwestowania w biznes, z którego dość szybko zrezygnowano. „Porażka” Toyoty jest szeroko opisywana przez Yoshino jako porażka jego samego. Pokora Yoshino jest aż nadto widoczna, co wzbudza też większą sympatię do bohatera książki. Dodatkową ciekawostką jest fakt, że w swoich motorówkach Toyota wykorzystywała samochodowe silniki Lexusa, które finalnie były dostosowywane do użytku w warunkach morskich.

O książce można by pisać jeszcze wiele. Faktem jest, że jej styl oraz struktura przedstawiona została zupełnie inaczej niż inne tego typu pozycje. Warta uwagi jest przede wszystkim z tego powodu.
Niestety muszę zmartwić wszystkich tych, którzy nie czytają po angielsku. Książka, jak do tej pory, nie jest przetłumaczona na język polski. Zmieni się to jednak niebawem, ponieważ Lean Enterprise Institute pracuje właśnie nad polskim wydaniem. Możliwym jest, że książka ukaże się jeszcze w tym roku.

Katie Anderson od 2013 r. jest coachem, konsultantem oraz mówcą. Pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Mieszkała w pięciu krajach poza USA – w tym w Australii, Wielkiej Brytanii oraz Japonii, gdzie rozpoczęła się jej znajomość z Isao Yoshino. Znajomość trwa do dzisiaj, a jej zwieńczeniem oraz ich wielogodzinnych dyskusji jest właśnie książka Learning to lead. Leading to learn.

Tomasz Flakiewicz

Dyrektor Zakładu Coko-Werk Polska sp. z o.o., trener zarządzania w EMT-Systems.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *